کام تشنه مردم زرین دشت تا هفته آینده سیراب می‌شود و شهرستانی که در ذیل مجتمع آب‌رسانی سد رودبال قرار دارد تا پایان هفته آینده به آب شیرین و با کیفیت دسترسی پیدا می‌کند.
کد خبر: ۹۷۵۹۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۸ 04 July 2021

تابناک فارس به نقل از مهر: زرین دشت، شهرستانی با جمعیتی نزدیک به ۸۰ هزار نفر بر خلاف نام زیبایش محرومیت‌هایش به قدری است که هر کدام مثنوی هفتاد من است.

آب لوله‌کشی این شهرستان با EC بالای ۴ هزار تهدیدی جدی است که تا به امروز سلامت مردم این منطقه را نشانه گرفته، مردم این شهرستان آب شرب مصرفی خود را مجبورند که از سوی فروشندگان آب تأمین کنند.

این شهرستان از جمله نقاط بحرانی آب در استان فارس است که با تنش آبی شدید روبرو و علاوه بر کمبود آب از لحاظ کیفی نیز آبی بی‌کیفیت نصیب مردمانش شده است.

شهرستانی که مردمان نجیب و کم توقعش هر چه به یاد دارند مجبور بوده‌اند آب خوردنشان را از چشمه با گالن‌های ۲۰ لیتری و یا آب تصفیه شده از عاملین توزیع آب از بخش خصوص خریداری کنند.

خبرگزاری مهر ۲۲ خردادماه امسال از بی آبی زرین دشت خبر داد. از رنج بی‌آبی و مشکلات گوارشی مردم در پی نوشیدن آب غیر بهداشتی در سایه کم کاری عاملان فروش آب و یا نقص فنی مراکز آب تصفیه خصوصی که مردم را دچار مشکل کرده بود. در آن گزارش مشکلات شهرستانی مطرح شده بود که اولین شرط آبادانی و حیات، یعنی آب را نداشت و مردم مجبور بودند از مراکز آب تصفیه خصوصی آب بخرند و یا از تنها چشمه شهر موسوم به «سیته» که برخی عنوان می‌کردند که آلودگی دارد، نیاز آبی خود را تأمین کنند.

زرین دشت سیراب می‌شود

کام تشنه مردم زرین دشت تا هفته آینده سیراب می‌شود و شهرستانی که در ذیل مجتمع آب‌رسانی سد رودبال قرار دارد تا پایان هفته آینده به آب شیرین و با کیفیت دسترسی پیدا می‌کند.

با افتتاح و بهره برداری از این پروژه بزرگ مجموعه آبرسانی دیگر زرین دشت در تب بی آبی نخواهد سوخت. آبرسانی از مجموعه‌ای که بارقه‌ای از امید را در دل مردمان این شهرستان برافروخته است.

از هفته آینده مردم این منطقه جنوبی فارس با گالن‌های آب و عاملین فروش آب تصفیه که گاهاً آنان را تا چندین روز معطل می‌کردند، خداحافظی خواهند کرد.

رسیدن آب به زرین دشت نقل محافل و همچنین موجب شادمانی است، چرا که اندوه و مشقت مردمی که سال‌ها با مشکلات بی‌آبی دست و پنجه نرم کرده‌اند، هفته آینده به پایان می‌رسد.

 

در همین رابطه فرماندار زرین دشت  اظهار داشت: فاز اول مجموعه آبرسانی به شهرستان زرین دشت از محل سد رودبال هفته آینده با حضور معاون وزیر نیرو و مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، استاندار و مسئولان رده بالای استان فارس افتتاح و به بهره برداری می‌رسد.

ابراهیم خرم افزود: پروژه آبرسانی به شهرستان زرین دشت از سد رودبال به عنوان یک پروژه ملی با هدف بهره‌مندی مردم این شهرستان از آب شرب سالم و بهداشتی از سال ۹۸ با اجرای بیش از ۴۱ کیلومتر خط انتقال و با استفاده از لوله جی آر پی ۷۰۰ و ۶۰۰ میلی متر آغاز شده است.

فرماندار زرین دشت با بیان اینکه این پروژه در فاز اول ۱۲ هزار خانوار را در حاجی آباد و ۸ روستای (خسویه، تل ریگی دروا، میانده، تاج آباد، خلیل آباد، ساچون و زیرآب) پوشش می‌دهد، ابراز کرد: مبلغ اولیه قرارداد این پروژه ۸۵۱ میلیارد ریال بوده است که با احتساب ضریب تعدیل حدود ۱,۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار در برداشته است.

خرم، مطالبات پیمانکار را بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: مدت پیمان این پروژه ۱۸ ماه بوده که از ۱۴ تیر ۱۳۹۸ آغاز به کار کرده است.

نماینده عالی دولت در شهرستان زرین دشت تصریح کرد: تخصیص نهایی آب به شهرستان زرین دشت و روستاهای واقع در مسیر ۳۶۰ لیتر بر ثانیه است.

او ادامه داد: این پروژه در فاز اول با تخصیص ۲۰۰ لیتر بر ثانیه کار آبرسانی به حاجی آباد مرکز شهرستان زرین دشت و ۸ روستای در مسیر (واقع در بخش مرکزی) را انجام می‌دهد.

وی از رسیدن آب به ایستگاه پمپاژ خسویه ظرف چند روز آینده خبر داد و گفت: با بهره برداری از این پروژه، ۱۲ هزار خانوار بخش مرکزی زرین دشت از آب آشامیدنی سالم بهره مند خواهند شد.

خرم ادامه داد: در فرایند اجرای این پروژه دو مورد معارض در حوزه داراب و یک مورد در روستای خسویه اقدام به کارشکنی می‌کردند که از طریق فرمانداری و نماینده مجلس این موضوع حل شد و یک مورد نیز با مداخله دادستانی زرین دشت و فرماندهی انتظامی شهرستان داراب به این پرونده موضوع حل و فصل شد.

فرماندار زرین دشت خاطر نشان کرد: عملیات اجرایی آبرسانی از سد رودبال به شهرهای دبیران و شهرپیر و بخش ایزدخواست نیز در فاز بعدی انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: کل خانوارهای شهرستان زرین دشت طبق آخرین سرشماری عمومی سال ۱۳۹۵ افزون بر ۲۰۳۰۰ خانواده است.

 قصه پرغصه خرید آب از خودروهای عامل فروش آب تصفیه زرین دشت تا هفته دیگر به پایان می‌رسد و پرونده بی آبی این منطقه از جنوب استان پهناور فارس برای همیشه بسته می‌شود.

زرین دشت به آب می‌رسد اما این باید یک شروع باشد، شروعی برای برطرف کردن دیگر مشکلات این شهرستان محروم باشد مثل جاده‌های این شهرستان که وضعیت بسیار نامطلوبی دارد.




برچسب ها: زرین دشت ، بی آبی ، آبرسانی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار